Filtr cząstek stałych DPF

Filtr cząstek stałych DPF (diesel particulate filter) jest montowany w autach z silnikami wysokprężnymi. Zadaniem filtra DPF jest oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek sadzy i popiołu. Montowany w samochodach od 1996 roku miał wyeliminować czarny dym wydobywający się z układu wydechowego pojazdu charakterystyczny dla aut z silnikami Diesla.

Wykorzystanie filtra cząstek stałych pozwala na spełnienie normy emisji spalin EURO 4. Samochody z silnikami Diesla, które nie posiadają filtra DPF, są wstanie osiągnąć normę EURO 3.

 

Rodzaje filtrów cząstek stałych

Filtry cząstek stałych (DPF, FAP) można podzielić na filtry mokre oraz suche. Podział zależny jest od sposobu pozbywania się sadzy z wnętrza filtru, który ma budowę plastra miodu. Cząsteczki sadzy, które zatrzymują się we wnętrzu filtru muszą zostać wypalone w odpowiedniej temperaturze.

Filtr DPF/FAP suchy posiada na powierzchni ścianek cząsteczki tlenku glinu i ceru oraz platyny. Wypalanie sadzy w tego rodzaju filtru jest procesem ciągłym. Oznacza to, że układ oczyszczania spalin pracuje w temperaturze co najmniej 350 stopni celsjusza

Filtr DPF/FAP mokry wymaga stosowania płynów katalitycznych, które dodawane są do paliwa. Powodują one obniżenie temperatury spalania sadzy na porowatych ścianach filtra cząstek stałych. W procesie wypalania sadzy w tego rodzaju filtra, sterownik silnika uwalnia płyn katalityczny i następuje proces dopalania zgromadzonych zanieczyszczeń.

 

Regeneracja filtra cząstek stałych DPF

Usuwanie filtra cząstek stałych DPF